Foto voorbeelden DEEL 2

En dan gaan we eindelijk beginnen waarvoor iedereen gekomen is

(en geloof me of niet een belangrijk deel van de omzet is nu echt al binnen)!

Actie

Tijdens de wedstrijd breng je uiteraard zoveel mogelijk verschillende actie (via de grond en door de lucht) in beeld.

In iedere map hoort mooi actiebeeld te komen. Actie doet het altijd goed en verkoopt altijd. Maak hiervan veel beeld. Soms komt er uit een actie ontzettend veel bruikbaar beeld. Wees selectief in de keuze en zet geen 15 foto’s van dezelfde actie online (of door naar de editor)

VRIJSTAAND

Op een salesrapport zal je zien dat stockbeeld het erg goed doet. Breng zoveel mogelijk spelers vrijstaand in beeld. Het liefst allemaal. Omdat we veel met lange lenzen werken is het (vooral als je te dicht bij het doel plaatsneemt) niet altijd even makkelijk. Indien je de speler niet vrijstaand gemaakt krijgt met de bal aan de voet, maak hem dan in ieder geval ook zonder bal. Er is best vaak een moment dat een speler “jouw camera inloopt” (denk bijvoorbeeld aan het moment dat een speler jouw kant op komt voor het nemen van een corner). Zorg er in ieder geval voor dat je de spelers die je niet vrijstaand hebt in ieder geval half length pakt.

HALF LENGTH

Ook half lenght is erg belangrijk. Deze beelden waar de spelers op staan van hoofd tot ongeveer bovenkant van de broek, zijn makkelijker te maken. Natuurlijk zijn deze foto’s het meest verkoopgevoelig als er ook wat gebeurt. Een speler kan wijzen, aan zijn neus krabben, schelden, teleurgesteld zijn, in loopactie zijn enz.

TRAINERS

Na de spelersopkomst en voor de aftrap is er kort de tijd om de trainers van beide teams te fotograferen. Hou in de gaten of beide trainers elkaar ook nog opzoeken om de hand te schudden! Laat de trainers tijdens de wedstrijd ook nog een paar keer aan bod komen. Het is makkelijk te maken materiaal en het verkoopt goed. Trainers geven aanwijzingen, juichen, schelden, maken wegwerpgebaren, worden weggestuurd, discussiëren met scheidsrechters, laten spelers debuteren of doen in sommige gevallen helemaal niks terwijl het toch mooi beeld kan zijn.

EMOTIes

Het missen van een kans, een verkeerde (of juist niet gegeven) pass, een arbitrale beslissing, uitjoelen door publiek, tijdrekken… Allemaal gebeurtenissen die gepaard kunnen gaan met het tonen van emotie.

GELOOF

Het lijkt erop dat de spelers de laatste jaren steeds meer (bij)gelovig zijn en ze zijn ook niet verlegen dat kenbaar te maken. Voor de aftrap, bij het betreden van het veld en na het maken van een doelpunt zijn er momenten om dit vast te leggen.

MASKERS, PLEISTERS EtC.

Maak beelden van spelers die door blessures voorzien zijn van maskers, pleisters, tulbanden ect. Deze foto’s doen het doorgaans erg goed.

KOPDUELS

Let erop dat bij het in beeld brengen van kopduels foto’s online gaan waar de bal dichtbij het hoofd van een speler is.

KEEPERS

Fotografen zitten vaak dichtbij de achterlijn. Hierdoor zijn keepers makkelijk te maken (ze bewegen niet veel), maar maken veel gebaren en geven veel aanwijzingen. Ook zijn ze bijzonder geconcentreerd. Dit levert mooi resultaat op. Als er aan de andere kant van het veld een doelpunt wordt gemaakt of een gigantische kans wordt gemist…. vergeet niet om te kijken hoe de keeper daarop reageert. Mijn best verkochte foto ooit was er een van een schreeuwende Buffon van Juventus!

SCHEIDSRECHTERS

Scheidsrechters maken tal van beslissingen die invloed kunnen hebben op een uitslag. Door het geven van kaarten, het toekennen van een penalty, het wegsturen van een coach. Vaak gaan spelers in discussie met de scheidsrechter. Dit gaat bijna al gepaard met emotie en gebaren, wat prachtig beeld op kan leveren.

OPSTOOTJES

Emotie doet het in de verkoop altijd goed, de opstootjes die tussen de spelers plaatsvinden al helemaal. Blijf ook na opstootjes alert. Een opstootje ontstaat vaak na een behoorlijk zware overtreding. De kans op kaarten na een opstootje is niet gering.

AFSCHEID

Het komt met enige regelmaat voor dat spelers die een transfer hebben gemaakt (of om andere redenen niet meer bij een club spelen) afscheid nemen van het publiek. Dit moment vindt vaak plaats tijdens de rust. Vaak wordt dit voor de wedstrijd via de club al medegedeeld.

EERBETOON

Bij het overlijden van mensen die veel voor een club betekend hebben of andere ernstige gebeurtenissen wordt vaak stil gestaan. Media besteden hier ook aandacht aan, maak dit beeld dus ook.

TATOEAGES

Tegenwoordig zijn er bijzonder veel spelers die tatoeages hebben. Benut de kans om deze te fotograferen indien het om bijzondere gevallen gaat.

Juichen

Juichbeeld is misschien wel het meest verkochte beeld. Zorg dat je van ieder doelpunt in ieder geval beeld hebt. Blijf rustig als er een doelpunt gemaakt wordt, ook als de speler die gescoord heeft niet jouw kant op komt. Er zijn stadions waar het bijna niet mogelijk is om je te verplaatsen, zoals bij Willem II en FC Utrecht. Ook zijn er stadions waar je makkelijk even naar de andere kant kan lopen, zoals bij Feyenoord en Vitesse. Maar vergeet niet dat als je loopt dat je niet kunt fotograferen en dit kan kostbare tijd zijn. Probeer een goede keuze te maken.

Vooral bij buitenlandse wedstrijden is het belangrijk niet te onderschatten hoe belangrijk het is dat je bij jouw spullen blijft.

Hou goed in de gaten dat het juichen begint bij het moment dat de bal over de lijn gaat en dat het pas eindigt op het moment dat er weer afgetrapt wordt. Blijf de spelers volgen, ook nadat de eerste uitspatting is geweest. Vaak eindigt het juichen met dezelfde taferelen. Messi steekt nog even twee armen de lucht in en brengt een dank uit en Neymar draait na een doelpunt nog even richting harde kern om zich nogmaals te laten danken. Vaak met zijn vingers in de vorm van een hartje.

Als je veel bij dezelfde clubs kom krijg je gevoel naar welke kant de scorende speler juicht.

Het is helemaal geen overbodige zaak om op You Tube doelpunten te bekijken van een veel scorende spits die je voor het eerst in beeld ga brengen. Je zult zien dat deze speler vaak dezelfde kant op juicht om welke reden dan ook. Het kost weinig moeite en het zal invloed behoorlijke invloed hebben op de sales. En wat denk je van het gevoel dat het geeft als hetgeen je verwacht ook uitkomt?

TREKJES

Bepaalde spelers hebben bepaalde trekjes. Zo steekt Gerard Pique van FC Barcelona als hij aan de bal komt bijna altijd zijn tong uit.

Voormalig FC Barcelona trainer Ernesto Valverde zit meestal gehurkt langs de lijn. Vaak worden dit soort foto’s geplaatst.

BLESSURES

Blessures die ertoe leiden dat een speler het veld moet verlaten moeten altijd gefotografeerd worden. Het is mogelijk dat een speler er langer uit ligt en daaraan wordt in de pers bijna altijd aandacht aan besteedt.

UITSNEDES

Indien een bepaalde foto in aanmerking komt voor een bepaalde uitsnede, dan zou je deze kunnen uploaden om een map diversiteit te geven.

VUURWERK

Vuurwerk doet het goed. In sommige gevallen wordt het als sfeer gezien in de meeste gevallen levert het een boete op. Vuurwerk in alle gevallen dus even maken.

Zeker als het ook nog op het veld wordt gegooid.

WARMLOPEN

Het is niet nodig om iedere speler die gaat warmlopen vast te leggen. Indien het gaat om sterspelers, nieuwe spelers of spelers die terugkomen na een lange blessure, dan kan het de moeite waard zijn er even aandacht aan te besteden.

WISSELS

Op het moment dat gewisseld wordt ligt het spel stil. Een prima moment om flink wat beeld te maken. Veel spelers gebruiken deze tijd om hun medespelers nog wat op te peppen, van tactische tips te voorzien of op de donder te geven. Pak voor de zekerheid de wissel zelf ook mee, want de speler die erin komt kan de winnende goal maken. Volg de speler die eruit moet ook nog even, want deze kan op heel diverse manieren reageren op zijn wissel.

NADIEN

Als de scheidsrechter het laatste fluitsignaal heeft laten klinken is de fotograaf nog niet klaar. Sterker nog, er breekt een belangrijke periode aan. Spelers zijn blij of teleurgesteld, bedanken de scheidsrechter (of juist niet) of gaan nog even een discussie met hem aan, bedanken publiek, vieren feest. Dit alles gaat gepaard met emotie, waar vanuit de media er veel vraag naar is.

PERSCONFERENTIES

In Nederland is het vrij gebruikelijk dat de persconferenties in de ruimte gegeven worden waar ook de fotografen de beelden afwerken. Maak de trainers apart vanuit een paar verschillende hoeken en op het moment dat ze uit elkaar gaan na de persconferentie. In het buitenland komt het vaak voor dat je apart bij de accreditatie aan moet geven of je bij een persconferentie wilt zijn.