Foto voorbeelden DEEL 2
En dan gaan we eindelijk beginnen waarvoor iedereen gekomen is
(en geloof me of niet een belangrijk deel van de omzet is nu echt al binnen)!
(en geloof me of niet een belangrijk deel van de omzet is nu echt al binnen)!
Tijdens de wedstrijd breng je uiteraard zoveel mogelijk verschillende actie (via de grond en door de lucht) in beeld.
In iedere map hoort mooi actiebeeld te komen. Actie doet het altijd goed en verkoopt altijd. Maak hiervan veel beeld. Soms komt er uit een actie ontzettend veel bruikbaar beeld. Wees selectief in de keuze en zet geen 15 foto’s van dezelfde actie online (of door naar de editor)
Op een salesrapport zal je zien dat stockbeeld het erg goed doet. Breng zoveel mogelijk spelers vrijstaand in beeld. Het liefst allemaal. Omdat we veel met lange lenzen werken is het (vooral als je te dicht bij het doel plaatsneemt) niet altijd even makkelijk. Indien je de speler niet vrijstaand gemaakt krijgt met de bal aan de voet, maak hem dan in ieder geval ook zonder bal. Er is best vaak een moment dat een speler “jouw camera inloopt” (denk bijvoorbeeld aan het moment dat een speler jouw kant op komt voor het nemen van een corner). Zorg er in ieder geval voor dat je de spelers die je niet vrijstaand hebt in ieder geval half length pakt.
Ook half lenght is erg belangrijk. Deze beelden waar de spelers op staan van hoofd tot ongeveer bovenkant van de broek, zijn makkelijker te maken. Natuurlijk zijn deze foto’s het meest verkoopgevoelig als er ook wat gebeurt. Een speler kan wijzen, aan zijn neus krabben, schelden, teleurgesteld zijn, in loopactie zijn enz.
Na de spelersopkomst en voor de aftrap is er kort de tijd om de trainers van beide teams te fotograferen. Hou in de gaten of beide trainers elkaar ook nog opzoeken om de hand te schudden! Laat de trainers tijdens de wedstrijd ook nog een paar keer aan bod komen. Het is makkelijk te maken materiaal en het verkoopt goed. Trainers geven aanwijzingen, juichen, schelden, maken wegwerpgebaren, worden weggestuurd, discussiëren met scheidsrechters, laten spelers debuteren of doen in sommige gevallen helemaal niks terwijl het toch mooi beeld kan zijn.
Fotografen zitten vaak dichtbij de achterlijn. Hierdoor zijn keepers makkelijk te maken (ze bewegen niet veel), maar maken veel gebaren en geven veel aanwijzingen. Ook zijn ze bijzonder geconcentreerd. Dit levert mooi resultaat op. Als er aan de andere kant van het veld een doelpunt wordt gemaakt of een gigantische kans wordt gemist…. vergeet niet om te kijken hoe de keeper daarop reageert. Mijn best verkochte foto ooit was er een van een schreeuwende Buffon van Juventus!
Scheidsrechters maken tal van beslissingen die invloed kunnen hebben op een uitslag. Door het geven van kaarten, het toekennen van een penalty, het wegsturen van een coach. Vaak gaan spelers in discussie met de scheidsrechter. Dit gaat bijna al gepaard met emotie en gebaren, wat prachtig beeld op kan leveren.
Maak ook hier de foto zo dat je kunt zien wie de rode kaart krijgt. Blijf de speler volgen vanaf dat moment en volg hem tijdens zijn weg naar de kleedkamer. De kans is behoorlijk groot dat er nog iets gaat gebeuren. Waarschijnlijk gaat hij voordat hij onder de douche kan nog het een en ander aan emotie vertonen. Probeer de speler ook nog even te vangen als hij langs zijn coach moet voordat hij binnen is.
Juichbeeld is misschien wel het meest verkochte beeld. Zorg dat je van ieder doelpunt in ieder geval beeld hebt. Blijf rustig als er een doelpunt gemaakt wordt, ook als de speler die gescoord heeft niet jouw kant op komt. Er zijn stadions waar het bijna niet mogelijk is om je te verplaatsen, zoals bij Willem II en FC Utrecht. Ook zijn er stadions waar je makkelijk even naar de andere kant kan lopen, zoals bij Feyenoord en Vitesse. Maar vergeet niet dat als je loopt dat je niet kunt fotograferen en dit kan kostbare tijd zijn. Probeer een goede keuze te maken.
Vooral bij buitenlandse wedstrijden is het belangrijk niet te onderschatten hoe belangrijk het is dat je bij jouw spullen blijft.
Hou goed in de gaten dat het juichen begint bij het moment dat de bal over de lijn gaat en dat het pas eindigt op het moment dat er weer afgetrapt wordt. Blijf de spelers volgen, ook nadat de eerste uitspatting is geweest. Vaak eindigt het juichen met dezelfde taferelen. Messi steekt nog even twee armen de lucht in en brengt een dank uit en Neymar draait na een doelpunt nog even richting harde kern om zich nogmaals te laten danken. Vaak met zijn vingers in de vorm van een hartje.
Als je veel bij dezelfde clubs kom krijg je gevoel naar welke kant de scorende speler juicht.
Het is helemaal geen overbodige zaak om op You Tube doelpunten te bekijken van een veel scorende spits die je voor het eerst in beeld ga brengen. Je zult zien dat deze speler vaak dezelfde kant op juicht om welke reden dan ook. Het kost weinig moeite en het zal invloed behoorlijke invloed hebben op de sales. En wat denk je van het gevoel dat het geeft als hetgeen je verwacht ook uitkomt?
Op het moment dat gewisseld wordt ligt het spel stil. Een prima moment om flink wat beeld te maken. Veel spelers gebruiken deze tijd om hun medespelers nog wat op te peppen, van tactische tips te voorzien of op de donder te geven. Pak voor de zekerheid de wissel zelf ook mee, want de speler die erin komt kan de winnende goal maken. Volg de speler die eruit moet ook nog even, want deze kan op heel diverse manieren reageren op zijn wissel.
Als de scheidsrechter het laatste fluitsignaal heeft laten klinken is de fotograaf nog niet klaar. Sterker nog, er breekt een belangrijke periode aan. Spelers zijn blij of teleurgesteld, bedanken de scheidsrechter (of juist niet) of gaan nog even een discussie met hem aan, bedanken publiek, vieren feest. Dit alles gaat gepaard met emotie, waar vanuit de media er veel vraag naar is.
In Nederland is het vrij gebruikelijk dat de persconferenties in de ruimte gegeven worden waar ook de fotografen de beelden afwerken. Maak de trainers apart vanuit een paar verschillende hoeken en op het moment dat ze uit elkaar gaan na de persconferentie. In het buitenland komt het vaak voor dat je apart bij de accreditatie aan moet geven of je bij een persconferentie wilt zijn.